I see . I hear . I experienced . And I wrote this.

Sunday, March 13, 2011

sebab kenapa Allah turunkan masalah buat kita~

1) membuat kita sedar akan potensi diri kita
  Masalah wujud untuk membuat kita berubah.Maka berubahlah!Pandanglah masalah sebagai tanda untk kita berubah.Masalah tak akan selesai jika kita gunakan cara lama. Kita kena cari kaedah baru. Kita kena rangka strategi baru. Di sinilah kita akan jumpa idea-idea baru dan cara-cara baru.


2)Sebagai balasan atas dosa-dosa kita
   Pandanglah masalah sebagai amaran Allah atas perbuatan kita.Anggaplah masalah sebagai "warning"drpd Allah bhw kita sudah jauh dari-Nya,lupakan larangan-Nya dan suruhan-Nya.Istighfar,bebaskan hati dari cemburu,hasad dgki dan mudah marah.Berselawatlah agar diringankn bebanan masalah.


3)Perbuatan kurang baik pada orang lain
   Jika kita menyakiti hati seseorang sama ada sengaja atau tak sengaja kemudian orang yang kita sakiti tu teraniaya, hidup kita pasti bermasalah.Andai kata hidup kita sekarang ni bermasalah, kaji balik apa yang kita dah buat sebelum ni. Mesti ada seseorang yang kita dah sakiti hatinya.Ingatlah, segala perbuatan kita, fikiran kita dan tindakan kita mendatangkan kesan tersendiri. Latih diri kita berbuat banyak kebaikan supaya dari situ hidup kita disinari dengan cahaya kegembiraan kesan dari kebaikan-kebaikan yang kita lakukan.

2 comments:

  1. setiap apa yang berlaku ada hikmah nya..
    just lambat atau cepat jew kita sedar akan hikmah yang terselindung di sebaliknya...

    ReplyDelete
  2. yup2,,sbb tula kita hanya akn sdr hikmah sesuatu perkara pabila kita redha,,:)

    ReplyDelete